torsdag 18 september 2014

Stockholms undergång


Tänk lyckan de gånger man får öppna en ny bok som bara uppslukar en! Eller ja, den här gången laddade jag hem en e-bok som jag öppnade upp och bara trillade ner i.

För dig som gillar att läsa dystopier eller dig som vill få en annan bild av Stockholm är detta den perfekta boken. 12 noveller som tar dig med på lika många resor mot undergången för Stockholms invånare.

Det som gör de här novellerna så bra är att de är så nära, även när de handlar om otroliga händelser så skildras de vardagliga människorna och deras öden. När du ser en storfilm på bio om någon katastrof följer du de starka människorna som klarar nästan vad som helst, men här får man följa alla människor som annars bara flimrar förbi. Vad gör en alkoholiserad mamma och hennes barn när katastrofen knackar på? Vad händer med familjer som splittras upp när världen rämnar?

Novellerna håller en stadigt mycket hög nivå som gör mig mäkta imponerad och skräckslagen. Även om jag gärna skulle läsa fortsättningen på många av novellerna så slänger jag mig direkt in i nästa version av Stockholms undergång för att få veta vad som händer den här gången. Jag slutar att läsa en novell med andan i halsgropen och tar ett djupt andetag innan nästa undergång sveper med mig.

Stockholms undergång är skriven av medlemmarna i Fruktan, ett författarkollektiv som skriver SF, fantasy och skräck. Gissa om jag kommer att läsa mer av dem!?!
Titta in på fruktan.se
Låna e-boken eller reservera pappersboken i Bibliotekskatalogen och hoppas att ingen av alla dessa undergångar blir verklighet!

Inga kommentarer: